Net zoals te luide muziek nefast is voor een aangename winkelbeleving, kan een overkill aan intense geuren een negatieve ervaring geven. Geur dient weloverwogen en doelgericht ingezet te worden. Vanillegeur heeft bijvoorbeeld een positief effect bij fashion voor vrouwen. Het is slim om de geur al bij de inkom te laten werken. Doordat de entree een aangename geur verspreidt, kent de klant meer waarde toe aan de kwaliteit en zal hij langer in de winkel vertoeven. Ook bij het verlaten van de winkel zal er extra opmerkzaamheid ontstaan door de geur.
Tenslotte nog een leuk weetje: geuren gebruiken die aansluiten bij het seizoen, zorgen ervoor dat er meer aandacht is voor seizoensgebonden producten. Het winkelen wordt dan een totaalbeleving waar de aankleding en de uitstraling helemaal aansluit bij de seizoen geur. Zo zal een frisse lentegeur zorgen voor een opgewekte sfeer en legt de focus op het nieuwe seizoen met de daarbij horende producten. Een warme kruidige geur zorgt voor een echt decembergevoel en legt accenten op Sinterklaas- en Kerstproducten.
Als je potentiële klanten in de winkel ontvangt, krijg je dus maar één kans om je product of dienst optimaal voor te stellen. Het is dus slim om alle mogelijkheden hiervoor te benutten. Je kan naast muziek, temperatuur, smaak ook het kleur van je interieur en de passende geur integreren in je winkel. De juiste klantenbeleving creëren, doet namelijk wonderen voor je verkoop.