fbpx

Hoe geuren en kleuren de verkoop kunnen stimuleren

Als retailer wil je graag de winkelbeleving voor je klant zo aangenaam mogelijk maken. Met het aanbod producten en de inrichting van je winkel trek je de klanten aan. Ook de geur en kleur in je winkel beïnvloeden het koopgedrag. Door een lekkere geur te verspreiden zullen klanten een positief gevoel krijgen over jouw producten en winkel. Ook de kleur van de omgeving bepaalt de klantenbeleving. Als klanten zich prettig voelen in je winkel zullen ze langer blijven en dus geneigd zijn meer te spenderen. Lees hieronder verder hoe je kleur en geur kan inzetten in je winkel.

De kracht van kleur

Kleur in de winkelomgeving heeft effect op plezier, tevredenheid, opwinding en gedrag. Warme kleuren (rood, oranje en geel) zorgen voor belangstelling. Koude kleuren (groen, blauw, violet en wit) creëren tevredenheid. Zo raden onderzoekers winkeliers aan om het schap met nieuwe producten een warme kleur te geven om het enthousiasme hiervoor aan te wakkeren. De afdeling klachten kan daarentegen beter een koude kleur krijgen.

De effecten van geur

Klanten kopen met al hun zintuigen. Toch zijn de meeste boodschappen vooral gericht op de ogen. De andere zintuigen, tast, smaak, geur en geluid worden amper gebruikt. En dat terwijl 75% van de emoties worden bepaald door geur! Bij het binnenkomen van de winkel kunnen klanten beslissen wat ze horen of zien. Maar niet wat ze ruiken.

Het is dus belangrijk om zowel de winkel zelf als de klantenbeleving zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ook geur kan hier een onderdeel van worden. Je wil de klanten een goed gevoel geven wanneer ze jouw winkel binnenstappen. Hierdoor zullen ze langer blijven winkelen en een positief gevoel krijgen over jouw merk en winkel. Ze zullen ook sneller terugkomen naar jouw winkel. En dit kan een sterke impact hebben op het koopgedrag en uiteindelijk de omzet. Uit onderzoek van de universiteit van Paderborn is gebleken dat een aangename geur voorzien in de retail de verblijfsduur van de klant stijgt met 15.9%. Het langer aanwezig zijn in de winkel leidt tot een aankoopstijging van 14,80%!

Je wil de klanten een goed gevoel geven wanneer ze jouw winkel binnenstappen. Hierdoor zullen ze langer blijven winkelen en een positief gevoel krijgen over jouw merk en winkel.

Net zoals te luide muziek nefast is voor een aangename winkelbeleving, kan een overkill aan intense geuren een negatieve ervaring geven. Geur dient weloverwogen en doelgericht ingezet te worden. Vanillegeur heeft bijvoorbeeld een positief effect bij fashion voor vrouwen. Het is slim om de geur al bij de inkom te laten werken. Doordat de entree een aangename geur verspreidt, kent de klant meer waarde toe aan de kwaliteit en zal hij langer in de winkel vertoeven. Ook bij het verlaten van de winkel zal er extra opmerkzaamheid ontstaan door de geur.

Tenslotte nog een leuk weetje: geuren gebruiken die aansluiten bij het seizoen, zorgen ervoor dat er meer aandacht is voor seizoensgebonden producten. Het winkelen wordt dan een totaalbeleving waar de aankleding en de uitstraling helemaal aansluit bij de seizoen geur. Zo zal een frisse lentegeur zorgen voor een opgewekte sfeer en legt de focus op het nieuwe seizoen met de daarbij horende producten. Een warme kruidige geur zorgt voor een echt decembergevoel en legt accenten op Sinterklaas- en Kerstproducten.

Als je potentiële klanten in de winkel ontvangt, krijg je dus maar één kans om je product of dienst optimaal voor te stellen. Het is dus slim om alle mogelijkheden hiervoor te benutten. Je kan naast muziek, temperatuur, smaak ook het kleur van je interieur en de passende geur integreren in je winkel. De juiste klantenbeleving creëren, doet namelijk wonderen voor je verkoop.