fbpx

De 3 ultieme tips om een succes te maken van de solden

Solden. Het moment om je winkel om te toveren tot een waar koopjesparadijs? Of de meest hectische periode van het jaar waarin je klanten persé dat ene koopje willen scoren? Hoe je het ook bekijkt, wij helpen je graag de solden periode tot een succes te maken. Lees verder en ontdek onze drie tips.

Tip 1: zorg voor een goede organisatie en voorbereiding

  • Personeel
    Zorg voor voldoende personeel zowel in je winkel als webshop. Zo ligt je winkel er altijd netjes bij en worden de online bestellingen op tijd verwerkt en verzonden naar je klanten.
  • Orde en structuur
    Een overzichtelijke winkel zorgt ervoor dat klanten sneller vinden wat ze zoeken en dus meer kopen. Je kan op je webshop tijdelijk de categorie ‘SOLDEN’ toevoegen aan het menu. Zo breng je ook online een duidelijke structuur waardoor je klanten gemakkelijk de koopjes kunnen terugvinden.
  • Stock
    Het is cruciaal om een goed overzicht van je voorraad te hebben, zeker als je solden zowel in je winkel als webshop combineert. Gelukkig houdt je omnichannel kassasysteem (linkto>>Omnichannel - kassa met webshop - Juka.Retail) dit voor jou bij. Zo kan je op tijd je website updaten en de winkelrekken aanvullen. Bovendien krijg je op het einde van de dag een mooi overzicht van je verkopen en winstmarge. Handig, niet?

TIP 2: geef afgewogen kortingen en communiceer transparante prijzen

  • Bepaal de gepaste korting
    Wil je meteen veel korting geven of wacht je liever tot een later moment in de solden? Bestsellers verkopen al met een kleine korting, terwijl producten die minder in trek zijn hogere kortingen vereisen. Werk in golven, en geef na verloop van tijd meer korting waar nodig. Een goed kassasysteem helpt je om de gepaste korting te bepalen. Je haalt er handige rapporten uit. Bekijk zeker de verkoophistorieken per artikel en productgroep om kortingen te bepalen.

 

  • Vermeld transparante prijzen
    Tijdens de solden zijn consumenten er op uit om mooie koopjes te doen. Bespaar hen dus het rekenwerk en wees transparant over je kortingen door duidelijke prijskaartjes. Vermeld de oorspronkelijke prijs, de korting én de uiteindelijke prijs die ze zullen betalen voor het product.

 

TIP 3: haal meer uit de solden

  • Beloon je trouwe klanten
    Vergeet tijdens de solden je trouwe klanten niet. Regel een extraatje en breng hen via mail hiervan op de hoogte. Verwen ze bijvoorbeeld met een mooie herbruikbare tas met je logo of geef hen een speciale VIP-korting. Bovendien kan je deze actie ook delen op je sociale media om ook niet-klanten te verleiden. Een leuke manier om je database uit te breiden!

 

  • Nieuwe collectie
    De solden draaien niet enkel om het succesvol uitverkopen van je stock. Het is ook een periode waarin je veel (nieuwe) klanten over de vloer zult krijgen. Maak daar ook handig gebruik van. Zet de nieuwe collectie in de kijker door deze een prominente plaats in je fysieke of online shop te geven, steek een foldertje van de nieuwe collectie bij aankopen, geef een korting die na de solden kan gebruikt worden op de nieuwe collectie, enzovoort.

 

  • Online adverteren
    Consumenten zijn tijdens de solden actief op zoek naar koopjes. Ze gaan vaak heel doelgericht shoppen. Adverteer dus voldoende zodat ze jouw webshop met interessante aanbiedingen zeker ook tegenkomen!

 

  • Opvolging online winkelmandje
    Het is mogelijk dat de klant twijfelt om direct tot een online aankoop over te gaan. Dan blijven de gekozen artikelen in het winkelmandje zitten. Overtuig je klant door e-mailmarketing in te zetten en gerichte mails te versturen. Wedden dat je meer omzet zal krijgen?

Zo, nu ben je gewapend om van de volgende solden periode een waar succes te maken! Kan je nog extra support gebruiken om onze tips toe te passen in jouw omnichannel kassasysteem? Bekijk hier onze support formules.

Wens je onze retail experts te spreken? Boek hier vrijblijvend een kennismakingsgesprek.

    Voornaam:
    Naam:
    E-mailadres:
    Telefoon:
    Bedrijf:
    Jouw bericht of beschrijf kort je project: