Terwijl de fysieke winkels zware klappen krijgen van Covid-19, kennen de online shops een ongeziene (r)evolutie. Retailers die snel genoeg kunnen meesurfen op de innovatiegolf genieten een mooie opportuniteit om het hoofd boven water te houden tijdens deze crisis. Terwijl er nog volop gespeculeerd wordt over het nieuwe normaal post-corona, welke trends in retail stand zullen houden, etc., geven wij je graag enkele zekerheden mee: 2 kernregels voor een succesvolle webshop:
1. Verlaag je drempel
De sluiting van winkels tijdens de coronacrisis zorgde ervoor dat velen kennis maakten met het online shoppen, of meer en andere producten online gingen zoeken. In deze fase is het belangrijk de nieuwkomers te overtuigen. Installeer een lage drempel zodat die nieuwe online shoppers gemakkelijk kennis kunnen maken met jouw winkel zonder al te veel verplichtingen. Dit kan door specifieke diensten te voorzien, zoals o.a.:
-
- lagere verzendingskosten, lagere minimum bestelwaarde of zelfs gratis verzending
- tijdelijk langere retourtermijn en/of gratis retourneren
- welkomstkorting bij het inschrijven op de nieuwsbrief
- gratis samples bij aankoop van een product
- …
Voor een klant betekenen deze acties meer zekerheid, wat vaak de beslissende factor is om een bestelling te plaatsen.
2. Spring eruit met een online winkelervaring
Meer tijd is een van de belangrijkste kenmerken van de coronacrisis. Consumenten hebben - én nemen - meer tijd om te vergelijken. Het is dus van groot belang om je te onderscheiden van de anderen door een meerwaarde te bieden op verschillende vlakken. Dit is simpel als je begrijpt dat je webshop geen digitale catalogus is, maar een online reproductie van je winkel. Overloop stap voor stap je aanpak in je fysieke winkel en copy paste in je webshop:
a) Hoe is je winkel ingericht?
Probeer de inrichting van je fysieke winkel over te brengen in je webshop. Als je de bestsellers steeds vooraan in de winkel etaleert, geef deze dan ook een prominente plaats op je webshop. Orden je de producten in je winkel op type, kleur, of geslacht? Zorg er dan voor dat je website de nodige filters bevat om hetzelfde aanbod te verkrijgen als in die ene hoek van je winkel. Je webshop is dan gemakkelijk te navigeren en overzichtelijk, net zoals je winkel. Last but not least, producten die uitverkocht zijn, vind je niet terug in je winkel, dus ook niet online. Up-to-date blijven is de boodschap.
b) Op welke beleving focus je in je winkel?
Het is niet gemakkelijk om de customer experience in je webshop gelijk te trekken met die van je fysieke winkel, maar elke extra moeite wordt gewaardeerd. Wordt je winkel getypeerd door een specifieke parfumgeur? Verwerk deze dan in je pakketjes. Neem je aan de kassa steeds de tijd voor een persoonlijke babbel? Voeg een gepersonaliseerd kaartje toe om je klant te bedanken. Waarderen klanten je persoonlijk advies? Probeer jouw advies dan zo goed mogelijk toe te voegen aan je productomschrijving. Je kan bijvoorbeeld suggesties geven als “andere klanten kochten ook”, “dit product past goed samen met”, etc.
c) Hoe zit je loyaliteitsprogramma in elkaar?
Werk je met een puntenspaarsysteem? Hou je af en toe een avondshopping waarbij je je klanten trakteert op een extraatje? Dit kan perfect online! Zorg ervoor dat je je klanten zowel in de webshop als in je winkel herkent. Op die manier hebben ze steeds recht op hun persoonlijke voordelen (via punten sparen bijvoorbeeld). Daarnaast kan je ook online shopping events creëren door een actieperiodes te voorzien, met kortingen of een klein cadeautje bij de bestelling.
Met een sterke webshop surf je niet enkel zonder problemen doorheen de crisisgolven, maar heb je meer kans dat niet-lokale klanten jou vinden én verkiezen, waardoor je ook online een trouw klantenbestand opbouwt.
Juka.be begeleidt je graag bij het koppelen van je fysieke winkel(s) aan een webshop met een omnichannel kassasysteem. Contacteer ons vrijblijvend en surf probleemloos mee over de crisisgolven.