Het is altijd fijn om nieuwe mensen in je winkel of op je webshop te ontvangen. Maar hoe zorg je nu dat ze na een aankoop nog eens terugkomen? Hoe zorg je voor terugkerende klanten? Het draait allemaal om de ervaring van de klant. Als klanten een positieve ervaring hebben met je zaak is de kans veel groter dat ze terugkomen.
Maar hoe creëer je nu positieve ervaringen voor je klant? We geven enkele tips!
Tip #1: Speel in op de noden en eigenschappen van klanten
Niemand wil zich een nummer voelen. Iedereen geniet van exclusieve aandacht en voelt zich graag speciaal. Maak een praatje, toon interesse. MAAR: weet ook wanneer het genoeg is. De ene klant wordt graag verder geholpen, de andere klant wordt liefst gerust gelaten tijdens het winkelen.
Dankzij een omnichannel kassasysteem kan je nog beter inspelen op je klant, omdat je ziet wat een bepaalde klant in het verleden al heeft gekocht. Je ziet in een klik het unieke klantenprofiel van de persoon voor je.
Tip #2: Laat zien dat je kennis van zaken hebt
In de winkel kan je dat doen door informatie te geven indien de klant dat wenst. Op je webshop kan je je kennis van zaken onder andere laten blijken via testimonials of een portfolio.
Tip #3: Bouw een band op met de klant
Dit kan makkelijk via attenties. Heeft de klant al X aantal aankopen gedaan dit jaar? Dan krijgt hij of zij een gratis product!
Je kan erg makkelijk bijhouden wat klanten al aangekocht hebben op een digitaal kassasysteem. Je kan ook klanten categoriseren als VIP en eenvoudig promocodes en kortingen instellen voor loyale klanten.
Tip #4: Laat van je horen
Houd je doelgroep op de hoogte van acties en relevante gebeurtenissen in jouw bedrijf. Dat kan onder andere door e-mail marketing of via een nieuwsbrief. In een fysieke winkel kan je mensen mondeling op de hoogte brengen van acties of werken met posters, flyers, raambelettering, etc.
Tip #5: Maak verwachtingen waar
Klanten komen naar jouw winkel of webshop met een bepaalde verwachting. Zorg dat je daaraan voldoet. Jouw winkel heeft een eigen imago en karakter. Verkoop je exclusieve kwaliteitsproducten of ga je juist voor een breed assortiment dat vaak verandert? In het tweede geval verwachten mensen bijvoorbeeld geen uitgebreid advies, maar een snelle service. Speel daarop in.
Wil je klanten een betere service bieden?
Met een omnichannel kassasysteem kan je:
* unieke klantprofielen aanmaken op basis van de verkoopgeschiedenis.
* loyale klanten belonen met promocodes en kortingen.
* een extraatje bieden op een klant z’n verjaardag.
* Inzicht krijgen in klantgedrag.
* Cadeaubonnen aanbieden.
* …
Hoe zorg je voor terugkerende klanten? Heb je interesse in een omnichannel kassasysteem?