fbpx

Retail post-corona: 4 tips om je winkel aan te passen

Retail post-corona: 4 tips om je winkel aan te passen

De coronacrisis bracht heel wat nieuwe gewoontes met zich mee, en zal ook blijvende sporen achterlaten. Het winkelgedrag van mensen is veranderd. Winkelen is niet meer vanzelfsprekend, om verschillende redenen: naast de financiële impact van de coronacrisis, zijn er ook praktische gevolgen, zoals lange wachtrijen, of gewoon het onveilige gevoel dat soms nog heerst. Als retailer zal je dus op al die factoren moeten inspelen om klanten te overtuigen om voor jou te kiezen. Hieronder kan je vier tips vinden om jouw winkel aan te passen aan de post-corona realiteit:

1. Webshop

In de eerste plaats moet je voorbereid zijn op een tweede golf of nieuwe crisis. Om die reden is het cruciaal om een succesvolle webshop te hebben. Daarnaast is het aantal e-shoppers sterk gestegen. De drempel om online te shoppen is verlaagd, aangezien het de laatste maanden de enige keuze was die velen hadden.

 

2. Omnichannel

Mensen missen de beleving van shoppen, dus je kan hen zeker en vast binnenkort terug massaal in je fysieke winkel verwachten. Houd er wel rekening mee dat hun winkelgedrag veranderd is, in de zin dat consumenten vaak doelgerichter zullen winkelen. Het is dus aan de retailer om sterk in te zetten op customer experience en een meerwaarde te bieden. Klanten geven namelijk ook zelf aan dat ze bereid zijn meer te betalen voor een betere ervaring. Waar wacht je nog op? 

Dankzij een omnichannel aanpak waarbij je je webshop linkt aan een kassasysteem, kan je inspelen op de persoonlijke wensen van elke klant. De koppeling tussen je kassasysteem en webshop zorgt ervoor dat je klanten online én offline herkend worden. De gegevens die je verzamelt, worden automatisch samengevoegd tot interessante inzichten waaruit je leert wat je klanten willen. Gebruik deze data om in te spelen op hun noden en een betere en gepersonaliseerde customer experience te creëren. Bovendien zal een omnichannel aanpak ook de tijd die je aan administratie en boekhouding spendeert beperken. Stocklijsten, kassabonnen, etc. worden immers automatisch gegenereerd. Up-to-date blijven was nog nooit zo vanzelfsprekend.

 

3. Marketing

Het sociale mediagebruik is enorm toegenomen tijdens de coronacrisis. Het is dus daar dat je je klanten moet gaan opzoeken. Online reclame zal in dit geval niet volstaan. In deze onzekere tijden, zijn mensen op zoek naar bronnen van informatie en entertainment. Als je dit kan bieden via je sociale media en je webshop, bouw je echt een relatie op met je klanten. Ze vertrouwen je als een specialist in het vakgebied doordat je je visie, missie en inzichten uit persoonlijke ervaring deelt. Dankzij die connectie blijf je in hun top of mind en komen ze ook spontaan naar je (web)winkel.

 

4. Trends

Spring mee op de kar van de nieuwe trends! Deze kunnen wel eens blijvend zijn... Dankzij de extra tijd die we plots hebben tijdens de coronacrisis, zijn veel mensen bewuster gaan leven. Ze hechten nu meer belang aan kwaliteit, authenticiteit, betrouwbaarheid, milieuvriendelijkheid, ... Kenmerken die hand in hand gaan met de lokale handelaar, die dichtbij is en dus veilig en betrouwbaar aanvoelt. Net om die reden krijgen trends als #kooplokaal of #ikkoopbelgisch in de modewereld momenteel heel veel steun. Deze trends zijn echter niet nieuw. Ze bestonden al enkele jaren, maar krijgen nu een extra duwtje in de rug omdat ze passen in de bewustere levensstijl. Wij geloven er dan ook in dat deze trends een mooie toekomst beloven voor lokale winkeliers.

Ben jij al klaar voor het nieuwe normaal post-corona? Wil je investeren in een innovatief kassasysteem? Of kan je nog wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je verkoop, rapportering en boekhouding? Contacteer Juka.be voor een vrijblijvend gesprek.