4 omnichannel tips voor kledingwinkels

Vier omnichannel tips voor kledingwinkels


1. Start met een goede basis

Een goede basis is key. Zonder de juiste systemen en software kan je geen optimale omnichannel ervaring creëren. Zorg er daarom voor dat je makkelijk een retail kassa kan integreren in je webshop. Omgekeerd ook: zorg dat je via één kassasysteem online en in de winkel kan verkopen. Zo heb je elk moment de optie om te starten met omnichannel!

Welke kanalen zet je best in voor je klanten? Onderzoek op welke kanalen je klanten actief zijn. Waar winkelen ze? Wat zijn hun interesses? Om snel en makkelijk te analyseren welke kanalen populair zijn bij je klanten, kan je de acquisitie rapporten in Google Analytics bekijken. Dit is een gratis tool, waarmee je kan nagaan via welke kanalen je klanten op je webshop terechtkomen.

 

2. Synchroniseer je verkoopkanalen

Stel: een klant komt je winkel binnen en wil graag een Small hemdje kopen. Het hemdje is echter uitverkocht in de winkel... Dit is een situatie die vaak voorkomt in retail. Als winkelier wil je die verkoop niet mislopen. Dit is een typische situatie waarin omnichannel een oplossing biedt. Als je al je verkoopkanalen met elkaar verbindt, inclusief de voorraden van die kanalen, kan je makkelijk zien waar het hemdje nog beschikbaar is. Je kan de klant dan naar de webshop of een andere locatie verwijzen of het hemdje bestellen en de klant naar de winkel laten terugkomen. Zo mis jij je verkoop niet en bied je een consistente ervaring aan je klanten.



3. Train jezelf en je medewerkers

De consument is tegenwoordig erg goed geïnformeerd dankzij alle informatie die hij online vindt. Dat betekent dat hij meestal al heel veel info heeft over je producten wanneer hij je winkel binnenstapt. Het is daarom cruciaal dat jij en je medewerkers net zo goed of liefst nog beter geïnformeerd zijn en in staat zijn om alle informatie aan te bieden over de producten die je verkoopt. Klanten mogen niet het gevoel krijgen dat ze meer weten over een product dan verkopers. Zorg er daarom voor dat jullie je aanbod volledig kennen.

 

4. Investeer tijd in data-analyse

Data van (potentiële) klanten is waardevolle informatie. Welke data is handig om te verzamelen?
Welke pagina’s ze bezoeken + hoe vaak ze bepaalde pagina’s bezoeken op je webshop.
Via welke devices of apparaten ze je webshop bezoeken;
Kortingscodes die ze gebruiken;
Inschrijvingen voor de nieuwsbrief;
...

Dit betreft allemaal online data, maar ook offline laten klanten sporen van informatie achter. Wanneer ze bijvoorbeeld hun klantenkaart gebruiken, zie je welke producten op hun online verlanglijstje staan. Je kan tools zoals Google Analytics gebruiken om bepaalde data te analyseren, maar ook je omnichannel kassasysteem kan een rijke bron van data zijn. Kies daarom voor een kassa die ook data rapporten aanlevert.

Zo, met deze tips ben jij klaar om te scoren met je kledingwinkel!

Heb je nog vragen over dit artikel?