1. Start met een goede basis
Een goede basis is key. Zonder de juiste systemen en software kan je geen optimale omnichannel ervaring creëren. Zorg er daarom voor dat je makkelijk een retail kassa kan integreren in je webshop. Omgekeerd ook: zorg dat je via één kassasysteem online en in de winkel kan verkopen. Zo heb je elk moment de optie om te starten met omnichannel!
Welke kanalen zet je best in voor je klanten? Onderzoek op welke kanalen je klanten actief zijn. Waar winkelen ze? Wat zijn hun interesses? Om snel en makkelijk te analyseren welke kanalen populair zijn bij je klanten, kan je de acquisitie rapporten in Google Analytics bekijken. Dit is een gratis tool, waarmee je kan nagaan via welke kanalen je klanten op je webshop terechtkomen.
2. Synchroniseer je verkoopkanalen
Stel: een klant komt je winkel binnen en wil graag een Small hemdje kopen. Het hemdje is echter uitverkocht in de winkel... Dit is een situatie die vaak voorkomt in retail. Als winkelier wil je die verkoop niet mislopen. Dit is een typische situatie waarin omnichannel een oplossing biedt. Als je al je verkoopkanalen met elkaar verbindt, inclusief de voorraden van die kanalen, kan je makkelijk zien waar het hemdje nog beschikbaar is. Je kan de klant dan naar de webshop of een andere locatie verwijzen of het hemdje bestellen en de klant naar de winkel laten terugkomen. Zo mis jij je verkoop niet en bied je een consistente ervaring aan je klanten.