3 signalen dat jij baat hebt bij een omnichannel strategie

3 signalen dat jij baat hebt bij een omnichannel strategie

Wat is omnichannel? Omnichannel houdt in dat je verschillende verkoopkanalen op elkaar afstemt en met elkaar verbindt. Welk kanaal de klant ook gebruikt om een product te kopen - computer, winkel, gsm, tablet… - de shop- en merkbeleving blijven hetzelfde. Bedrijven met een omnichannel strategie synchroniseren hun online en offline kanalen, focussen op merkloyaliteit en gaan voor een consistente winkelbeleving. Dit werpt vaak zijn vruchten af bij de verkoop en klanttevredenheid.

Heb jij baat bij een omnichannel strategie? We gaan het na aan de hand van drie vragen.

 

1. Hanteer je meerdere kanalen?

De laatste jaren heeft het retaillandschap een ware digitale transformatie ondergaan. Klanten kopen niet meer enkel in de winkel, ze kopen via erg diverse kanalen: gsm, tablet, computer, in de winkel ... Als handelaar is het cruciaal om op deze tendens in te spelen. Je producten moeten zowel online als offline beschikbaar en zichtbaar zijn. Dit kan je bereiken door een omnichannel kassasysteem in te schakelen. 

Dankzij omnichannel kan je je verschillende online en offline kanalen met elkaar verbinden. Je kan je verschillende kanalen (fysieke winkel én webshop) vanuit één centraal punt beheren. Je ziet in één klik hoe je kanalen presteren dankzij een uitgebreide rapportering. En het belangrijkste: je hoeft geen aankopen meer te missen, want online en offline zijn perfect op elkaar afgestemd! 

2. Wil je inspelen op de verschillende fases in het koopproces van klanten? 

De klant legt verschillende fases af wanneer hij een product aankoopt. De vijf fases die je kan onderscheiden zijn: oriëntatie, afweging, aankoop, gebruik en evaluatie. Deze fases kunnen zowel online als offline plaatsvinden.

Wil jij in elke fase met de klant kunnen communiceren en inspelen op de fase waarin hij zich bevindt? Dankzij een omnichannel strategie kan je de juiste hulpmiddelen (e-mail, Google advertenties …) inzetten op het juiste moment in het koopproces van klanten. 

3. Wil je communiceren met je klanten op een persoonlijke manier?

 

Een omnichannel strategie biedt allerlei nieuwe opties om met je klanten te communiceren. Door alle (online en offline) kanalen en hun sterke punten in beeld te brengen, kan je ze slimmer en gerichter inzetten. Dankzij een omnichannel kassasysteem heb je een rijke bron aan informatie en data over je klanten. Die data kan dienen als input voor een gepersonaliseerde mail.

Heb je op de drie vragen ‘ja’ geantwoord? Dan heb jij absoluut baat bij omnichannel. Wil je graag nog meer informatie over omnichannel? 

Juka.be maakt met veel plezier wat tijd vrij voor jou.