fbpx

Geef je klanten een optimale winkelervaring dankzij deze vier tips!

In tijden van Corona kan je je winkel niet beheren zoals anders, maar er komt wel tijd vrij om na te denken over hoe je je winkel naar een volgend niveau kan brengen. Hoe ga jij je klanten ontvangen na deze crisis? Hoe ga jij de winkelervaring voor hen nog beter maken dan voordien? We hopen je alvast te inspireren:

Geef je klanten een optimale winkelervaring dankzij deze vier tips!

1. Kopieer niet, wees authentiek!

Waarvoor staat je merk? Wat wil je bereiken? Wat is typisch voor jouw product? Is je merk authentiek of innovatief? Welke beleving wil jij de klant graag meegeven? Wat zijn de interesses van je klanten? Wie zijn je klanten? Als je dit in kaart gebracht hebt, kan je  de juiste middelen zoeken om de gewenste winkelbeleving te realiseren. Die middelen hoeven zeker niet altijd duur te zijn. Augmented reality is prachtig, maar je hoeft het vaak niet zo ver te zoeken. Iets simpels als de juiste muziek zorgt al voor een positievere winkelervaring. 

Zo komen we bij de tweede tip: 

2. Begin met de basis

Technologische hulpmiddelen kunnen een grote toegevoegde waarde hebben, maar als je klant simpele zaken zoals snel betalen, informatie opvragen,... niet vlot kan doen, hebben al die technologische extraatjes weinig zin. Zorg dus eerst dat de basis goed zit voor je de zotste dingen uitprobeert.

3. Een omnichannel aanpak:

Houd rekening met online kanalen. Verbind je webshop met je fysieke winkel via een digitaal kassasysteem. Zo kan je je klant meteen informeren waar zijn favoriete product zich precies bevindt. Je kan een product ook vlotter laten overbrengen van het ene filiaal naar het andere. 

Meer weten over digitale kassasystemen? 

Surf naar: https://www.juka.be/multifunctioneel-kassasysteem/. 

4. Bespeel de zintuigen

In tegenstelling tot op een webshop, kan je in een fysieke winkel meerdere zintuigen en emoties prikkelen. Een bepaalde muziekstijl, geur, beelden,... creëren een authentieke sfeer die past bij jouw winkel. 

Bespeel de volgende zintuigen:

  • Horen
    • Een goede akoestiek die rust brengt en het verkoopgesprek niet hindert.
    • De juiste muziek op een niet storend volume.
  • Ruiken
    • Een frisse geur door een goed geventileerd binnenklimaat.
    • Eventueel aangevuld met een parfumverspreider.
  • Voelen
    • Het product zo tastbaar mogelijk maken door het niet in de verpakking te laten.
    • Pasruimtes die toelaten om in alle vrijheid en privacy te kunnen passen.
    • Authentieke materialen gebruiken. Een tapijt of parket geeft meer warmte dan een keramische tegel. 
  • Zien
    • Verspreid visuele prikkels die je DNA en aanbod verduidelijken.
    • De correcte verlichting versterkt de sfeer, licht de producten uit en zorgt voor een correcte kleurweergave.

Wil je graag hulp bij het bieden van een sterke winkelervaring?