Hoera! Niet-essentiële winkels kunnen terug opengaan. Met de feestdagen in aantocht wordt het extra druk. Het is daarom nog belangrijker om een veilige winkelervaring te verzekeren voor je klanten. Hier zijn enkele tips:
Hoera! Niet-essentiële winkels kunnen terug opengaan. Met de feestdagen in aantocht wordt het extra druk. Het is daarom nog belangrijker om een veilige winkelervaring te verzekeren voor je klanten. Hier zijn enkele tips:
Waarschijnlijk de belangrijkste tip als het gaat over omgaan met drukte. Hou rekening met de toegestane limiet van klanten in je winkel. Zorg voor social distancing aan de kassa. Zorg voor een plan als er te veel mensen zijn. Kunnen ze buiten veilig in de rij staan? Maak je beter markeringen op de grond? Licht je personeel goed in over al je crowd control maatregelen. Nog belangrijker: maak duidelijk aan je klant wat de crowd control regels zijn in jouw winkel. Dit doe je met signalisatie aan de ingang van je winkel, aan de kassa en aan het etalageraam.
Misschien voor de hand liggend, maar zorg dat je dit zeker niet vergeet: verlucht en ontsmet. Kuis je zaak grondig, zeker de plaatsen waar mensen vaak mee in aanraking komen. Ook als je winkel open is, is het belangrijk om voldoende te ontsmetten. Zet handgel aan het begin van je zaak en aan de kassa. Spoor je klanten aan om enkel aan te raken wat ze gaan kopen. Verlucht je winkel op regelmatige basis.
Laat je klanten weten wat de maatregelen zijn in jouw winkel. Stel ze gerust dat hun veiligheid jouw prioriteit is. Signalisatie in je winkel zelf is maar de eerste stap. Breng ze op de hoogte via social media posts. Bedank je klanten op je story voor het volgen van de regels en het respecteren van de veiligheid van anderen. Plaats een post op je website. Zend een nieuwsbrief uit. Kortom: deel de boodschap via alle kanalen die je hebt.
Een deel van jouw klanten zullen de drukte willen vermijden. Maak daarom click en collect mogelijk. Zo kunnen ze bestellen op jouw website en komen afhalen in jouw winkel. Geen gedoe met pakketjes, zekerheid om hun spullen op tijd te hebben voor kerst. Een extra mogelijkheid om jouw klant een goeie, veilige shop ervaring te bieden.
Hiervoor is een modern omnichannel kassasysteem nodig. Dat is een kassa met een bijhorende webwinkel. Zo hou je overzicht over je stock en is de winkel- en webshop voorraad automatisch op elkaar afgestemd. Op die manier is het laatste item dat je net in de winkel verkocht ook niet meer te koop op je webwinkel. Geen vervelende situaties meer.
Heb jij nog geen webshop die gekoppeld is aan je winkelvoorraad? Heb je hulp nodig bij het uitbouwen van een omnichannel strategie? Geen zorgen, wij helpen je hier graag mee.
Als je het onderstaande formulier invult, contacteren we je snel om vrijblijvend af te spreken.