September is alweer voorbij en we kijken al richting het einde van het jaar. Heel wat winkels realiseren in het laatste kwartaal een grote omzet toename. In deze blog geven we graag mee hoe je jouw winkel hierop kan voorbereiden.
Hoewel je winkel nog volop in zomermodus is en je wellicht nog totaal niet in de Sint- of Kerstsfeer bent, is het wel al een goed idee om je nu al voor te bereiden. Zo is jouw winkel straks klaar om het jaar succesvol af te ronden.
Cijfers analyseren
Neem je cijfers van het laatste kwartaal van vorig jaar en de voorgaande twee jaren er even bij. Analyseer de cijfers grondig en kijk waar mogelijke kansen liggen. Welke producten verkochten opvallend veel in die laatste maanden, welke juist niet. In welke weken viel de hoogste piek in de omzet? Welke klanten deden grote aankopen in je winkel?
Aan de hand van de cijfers kan je je assortiment voor de feestmaanden bepalen, de werkroosters voorbereiden, je topklanten identificeren enzovoort. Ook je marketingplanning kan hierop afgestemd worden. Zo kan je grote klanten bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen.
Onderhoudswerken uitvoeren
Zijn er lampen in de winkel die niet werken? Of beschadigingen aan de meubels? Afgebladderde verf aan de gevel? Het laatste kwartaal is hét moment om de kleine herstellingen te doen in je winkel.
Je zal namelijk in het najaar heel wat klanten over de vloer krijgen. Het is uitermate belangrijk dat ze een goed indruk hebben van je winkel. Zo ben je zeker dat ze je winkel nog eens zullen bezoeken in de toekomst. Een niet-onderhouden winkel is niet aantrekkelijk. Lees hiervoor ook onze blog over hoe geuren en kleuren de verkoop kunnen stimuleren.
Winkelbenodigdheden aanvullen
Het zal je maar overkomen: net in de grote drukte is je voorraad kassarollen op. Of springt die ene belangrijke lamp in je etalage. Liever voorkomen dan genezen dus. Vul daarom de winkelbenodigdheden nu al aan. Zorg voor reservelampen, maar ook winkelzakken, kassarollen, cadeaubonnen en schoonmaakproducten. Zo hoef je je daar geen zorgen over te maken tijdens de eindejaardrukte.
Feestaanbod bepalen
De meeste winkels zorgen in de laatste maanden van het jaar voor een bijzonder eindejaarsassortiment. Bepaal welke cadeau- of feestitems jouw winkel nodig heeft en bestel deze tijdig bij de leveranciers.
Je kan kijken naar je bestsellers van het vorige jaar om het juiste aanbod voor jouw winkel te bepalen. Bekijk ook zeker de trends van nieuwe producten waar dit jaar veel vraag naar kan zijn.
Neem ook je huidige assortiment eens onder de loep. Zijn er producten die minder goed verkopen? De komende maanden zijn geknipt om die producten eens extra in de spotlight te zetten of eventueel af te prijzen. Er komen dan namelijk een pak meer bezoekers naar je winkel dan in de rustige maanden.
Team trainen
Uiteraard wil je dat jouw team optimaal is voorbereid om je klanten te helpen tijdens de laatste drukke maanden van het jaar. Daarom is het nuttig om nu je team goed op te leiden of te trainen. Denk aan product training en verkooptraining. Schaaf de productkennis van je team bij door de voor-en nadelen van producten uit te lichten, specificaties te bepalen en nieuwe features voor te stellen. Ook het verkopen zelf is belangrijk. Hoe voer je bijvoorbeeld een succesvol verkoopgesprek? Hoe werkt het kassasysteem en laat ik dit optimaal renderen? Door deze trainingen nu al aan te pakken, is er voldoende tijd om in praktijk te oefenen en bij te sturen waar nodig. Zo zorg je ervoor dat je team in de piekperiode op zijn best presteert.
Onze checklist:
- Cijfers analyseren
- Onderhoudswerken uitvoeren
- Winkelbenodigdheden aanvullen
- Feestaanbod bepalen
- Team trainen
Met deze checklist kan je de nodige voorbereidingen treffen. Zo is jouw winkel helemaal klaar om de eindejaarsperiode succesvol af te sluiten.