De Sint is terug in het land. Alle kindjes staan te popelen om de heilige man met zijn trouwe Pieten te ontmoeten. En natuurlijk veel lekkers en cadeautjes te krijgen. Een traditie die nog steeds heel populair is bij jong en oud.
Ook voor jou als retailer breekt een belangrijke periode aan. De Sintperiode is gewoonlijk een drukke periode waar ook jouw winkel en webshop van mee kunnen profiteren. De weken voor Sinterklaas zorgen ongetwijfeld voor een boost in je omzet. En hier is niet alleen de Sint voor verantwoordelijk, ook Black Friday en Cyber Monday vallen in dezelfde periode.
Ontdek onze Sinterklaas marketingtips
Met deze marketingtips kan je slim inspelen op de populariteit van de Sint. En uiteindelijk meer omzet halen. Lees verder hoe je tijdens de Sinterklaasperiode meer klanten naar je winkel of webshop kan trekken.
- Cadeaukaarten maken
Lastig om het juiste geschenkje te vinden? Dan is de cadeaukaart dé ideale oplossing. De ontvanger kiest zelf wat hij/zij leuk vindt. Altijd een goed idee én past makkelijk in de schoen. Geen wonder dat cadeaukaarten zo populair zijn. Speel hierop handig in door cadeaukaarten te promoten in deze Sintperiode. - Nieuwsbrief in Sint thema versturen
Een nieuwsbrief versturen in een thema werkt altijd. Doop jouw nieuwsbrief volledig in de Sinterklaas stijl. Geef in je Sint nieuwsbrief leuke ideetjes voor budgetgeschenkjes voor in de schoen. Of deel tips om origineel uit de hoek te komen of licht enkele items uit. - Verlanglijstjes laten delen
Kinderen maken graag een lange verlanglijst voor de Sint. Dat maakt het kiezen een pak makkelijker. Zorg ervoor dat deze verlanglijstjes ook in je webshop gemaakt en gedeeld kunnen worden met familie en vrienden. Zo is de weg naar jouw winkel makkelijk te vinden. - Winactie organiseren
Verzamel e-mailadressen door een leuke Sinterklaas winactie te organiseren. Je kan je klanten virtueel hun schoen laten zetten of op 6 december een winnaar uit de verzamelde e-mailadressen trekken. Hiermee komt jouw winkel in de kijker te staan. En het levert je nieuwe contacten op die je in de toekomst kunt mailen over nieuwe acties. Vraag wel vooraf even hun toestemming. - Kopers in kaart brengen
Krijg inzicht in het type klant dat bij jou koopt tijdens de Sinterklaasperiode. In marketingtermen heet dit buyer persona’s definiëren. Door grondig in kaart te brengen wie jouw klant is, via welke kalen hij koopt en wat hij leuk vindt, kan je hierop handig inspelen. Zo kan je bepaalde producten promoten. Verkoop je producten voor kinderen, richt je dan vooral op de ouders en grootouders. - Advertenties maken
Ook jouw online advertenties kan je afstemmen op het Sinterklaas thema. Actuele teksten of foto’s gericht op de Sint zullen jouw klanten meer aanspreken. Deze springen meer in het oog dan de algemene advertenties die je het hele jaar door gebruikt. - Cadeaus promoten
Promoot de producten die populair zijn tijdens de Sintperiode. Wie graag kleine geschenkjes voor in de schoen koopt, kan je goedkopere items voorstellen. In de rapportering van jouw kassasysteem kan je terugvinden welke producten de bestsellers zijn. Hierop kan je jouw inkopen afstemmen. - Sinterklaas uitnodigen
Waarom nodig je Sinterklaas niet uit in je winkel? Je kan jouw klanten hiermee een groot plezier doen en uiteindelijk meer doen kopen. Zorg voor een leuk extraatje voor groot en klein. Kies ervoor om enkel vaste klanten uit te nodigen of ga voor een openbaar event en trek ook nieuwe klanten aan. - Remarketing inschakelen
Wist je dat je klanten die op jouw website zijn geweest, opnieuw kan bereiken door ze een advertentie te tonen van jouw winkel? Door aan remarketing te doen, kan je klanten bereiken die hun transactie niet hebben afgerond of producten hebben bekeken zonder aan te kopen. Met deze slimme marketingtechniek kan je zo klanten overtuigen om toch hun Sinterklaas aankopen in jouw winkel te doen.
Zo, met deze marketingtips ben jij helemaal klaar om de Sinterklaas periode te doen slagen. En meer omzet te draaien. Heb je nog vragen om het maximale uit jouw kassasysteem te halen? Of is jouw systeem aan vernieuwing toe?
Neem zeker contact met onze experts op.