Het is moeilijk geworden om je winkel draaiende te houden. De coronacrisis heeft heel wat mensen, waaronder zaakvoerders, in een lastig parket gebracht. Een studie bewijst dat 45% van de verkooptransacties uitgesteld zijn. Meer en meer bedrijven neigen hierdoor naar een faillissement. Het is vandaag dus belangrijker dan ooit om innovatief te denken. Lees hieronder onze vier tips om je winkel draaiende te houden tijdens de coronacrisis.
1. Communiceer met je klanten
Blijf je klanten op de hoogte houden van jouw laatste nieuwtjes: van nieuwe betalingsmethodes tot nieuwe openingsuren en producten. Zorg dat ze zien dat de maatregelen ook een impact hebben gehad op jouw winkel, maar dat je er alles aan doet om je aan te passen. Een simpele e-mail of een bericht op één van je sociale mediakanalen op consistente basis volstaan hiervoor. Niet alleen zullen jouw klanten de informatie appreciëren; het zorgt er ook voor dat ze je niet vergeten.
2. Adverteer online
Hoewel het coronavirus veel nadelen met zich heeft meegebracht, komen er ook opportuniteiten bij kijken. Minder en minder bedrijven adverteren online, terwijl iedereen net vaker op het internet zit. Dat betekent dat de prijs voor digitale advertenties flink gedaald is. Als je hier een gaatje voor hebt in je budget, is dit zeker een optie om je zaak de nodige extra boost te geven. Daarbij is het in donkere periodes zelfs nog crucialer om zichtbaar te blijven.
3. Speel in op het nieuwe winkelgedrag
Het is voor klanten een stuk ingewikkelder geworden om te winkelen. Obstakels zoals lange wachtrijen maken dat ze minder snel de stap zetten om tot bij jou te komen. Om jouw klanten hierin te helpen kan je voorstellen om wekelijks of maandelijks producten aan huis te leveren. Niet alleen bewijs je hen op die manier een dienst waardoor ze je meer zullen appreciëren en steunen; je stimuleert ook hun aankopen.
4. Speel in op de geografische kenmerken van je doelgroep
Het valt niet te ontkennen dat het door de coronacrisis belangrijker dan ooit is geworden om naast je fysieke winkel ook een webshop te hebben. Zo stegen de online verkopen van elektronicawinkels met 166% en die van entertainmentwinkels met 111% Om je online (en internationale) verkopen te stimuleren kan je geografische voorkeuren instellen en zo op landen focussen die het minst getroffen zijn. De coronacrisis zal die bevolkingen er minder van weerhouden om geld uit te geven.
Die laatste tip is natuurlijk enkel toepasselijk als je al een webshop hebt of plannen hebt om er één op te starten. Ben je al zowel online als offline aanwezig? Dan is een omnichannelstrategie handig. Zo beheer je jouw fysieke winkel en jouw webshop vanuit één centrale plek. Veel tijd en energie bespaard!
Meer weten over omnichannelstrategieën?