fbpx

Boost jouw lokale handel

Boost jouw lokale handel

Als lokale, kleine zelfstandige maak je ongetwijfeld een zware periode door. Bij Juka.be zijn we ervan overtuigd dat er ook een positieve kant aan dit verhaal is! De coronacrisis bracht namelijk al heel wat veranderingen met zich mee op vlak van consumentengedrag, bijvoorbeeld. Het goede nieuws is dat dit aangepast gedrag in het voordeel van de lokale handelaar is. Lees hieronder welke voordelen jij nu sowieso al hebt als lokale retailer, en wat je kan doen om jouw positie nog te versterken. 

#kooplokaal: niet gewoon een trend, maar een bewuste keuze van de consument

De coronacrisis zorgt ervoor dat consumenten zich snel onveilig voelen en hun vertrouwen veel lager ligt. Lokaal wordt daarentegen meer dan ooit gewaardeerd. Lokale producten en winkels worden niet alleen geassocieerd met hoge kwaliteit, authenticiteit en milieuvriendelijkheid, maar vooral ook met veiligheid en betrouwbaarheid. Ze zijn dichtbij en kloppen volledig in het nieuwe plaatje: de consumenten van vandaag geven prioriteit aan hygiëne en veiligheid en hechten veel belang aan de herkomst van wat ze kopen. Bovendien erkennen ze ook de meerwaarde van de diversiteit van lokale handelaars, zoals de unieke kledingstukken en het persoonlijk stijladvies in een klein boetiekje in de buurt. Ten slotte is de lokale stock niet enkel voordelig voor snelle levering maar ook gunstig op vlak van duurzaamheid. Om bovenstaande redenen kiezen consumenten er vandaag bewust voor om lokaal te kopen, en dat zal niet snel veranderen.  

Creatieve ondernemers die innoveren zijn de winnaars van morgen

Consumenten kiezen er bewust voor om lokaal te kopen, maar dat betekent niet dat je nu als ondernemer kan gaan zitten en wachten tot ze komen… De veranderingen in consumentengedrag gaan verder dan enkel lokaal kopen. Er wordt van jou als handelaar verwacht dat je er alles aan doet om consumenten veilig te ontvangen en aan hun noden te beantwoorden door creatief om te springen met innovatieve ideeën:

private shopping

Door de onzekerheid over de veiligheid in winkels stellen veel consumenten hun aankopen uit. Het is meer dan begrijpelijk dat mensen momenteel zo veel mogelijk contact met onbekenden vermijden. Online shoppen krijgt daarom momenteel de voorkeur, maar consumenten missen de gezelligheid en beleving van fysiek winkelen. Klanten op afspraak uitnodigen om te shoppen kan hier een goede oplossing voor zijn. Als je dit na de uren doet, vraagt dit extra werk, maar je krijgt er zeker en vast wat voor terug. Klanten winkelen sowieso al veel doelgerichter en de conversiegraad ligt in het algemeen hoger. Wie op afspraak komt, koopt dus zo goed als zeker. Bovendien is deze persoonlijke service nog een extra kans om je als kleine handelaar te onderscheiden van de grote ketens. 

omnichannel wordt de norm

Sinds de heropening van de winkels in mei is de e-commerce sector toch blijven groeien. Consumenten hebben de gewoonte aangenomen om meer online te winkelen, zelfs voor dagelijkse boodschappen. Vele handelaars namen er om die reden op zeer korte termijn een webshop bij. Die sprong moest zo snel gebeuren, dat die vaak ondoordacht gemaakt werd. Velen maakten een grote strategische fout. Ze hielden er geen rekening mee dat diezelfde klanten zowel online als fysiek aanwezig zijn en bouwden webshops die volledig los staan van hun winkel. Consumenten zoeken vaak eerst online voor ze in de shop komen, of beslissen later om artikelen te bestellen die ze in je shop gezien hadden. Doordat de koppeling tussen de fysieke en online winkel hier ontbreekt, en er gewerkt wordt met aparte voorraadsystemen, zullen klanten vaak niet vinden wat ze zoeken, en zal je veel aankopen mislopen. Schakel dus vandaag nog over naar een omnichannel kassa. 

de winkelbeleving herevalueren

Natuurlijk wil je ook nog steeds dat je klanten tijdens de gewone openingsuren naar je fysieke winkel komen. Ook hiervoor zal je de nodige aanpassingen moeten doorvoeren:

Denk in de eerste plaats aan veiligheid en hygiëne. Plaats ontsmettingsgel niet enkel aan de inkom, maar ook bij paskamers bijvoorbeeld, zodat klanten hun handen meteen kunnen ontsmetten nadat ze kledij aanraakten. Zorg ervoor dat je een systeem hebt om het aantal klanten te tellen en social distancing te garanderen. Hou rekening met de verschillende redenen waarom klanten naar jouw winkel komen. Voorzie bijvoorbeeld een aparte hoek voor het afhalen en retourneren van artikels. Ook de aanschuiftijd aan de kassa kan je beperken door een zelfscan te installeren, met slimme systemen voor wachtrijen te werken, …  Zorg er ten slotte in het algemeen ook voor dat het de moeite is om naar jouw winkel te komen. Dit doe je door rekening te houden met bovenstaande tips en voor een aangename winkelbeleving te zorgen. 

Kortom, om volop te genieten van de voordelen van #kooplokaal is het cruciaal om je web- en fysieke winkel voldoende aan te passen. Laat je in deze hectische tijden van verandering ondersteunen door experts en contacteer Juka.be voor alle hulp bij het opzetten van je webshop of de omschakeling naar een omnichannel kassasysteem.