fbpx

5 tips voor een efficiënte zaak

5 tips voor een efficiënte zaak

Een efficiënte zaak uitbaten is niet altijd even gemakkelijk. Factoren zoals tijd, geld of een gebrek aan know-how kunnen ertoe leiden dat je jouw zaak nog niet naar het hoogste niveau hebt getild. Toch is een efficiënte zaak een must. Enkel op die manier blijf je jouw concurrenten voor en blijven je klanten terugkeren. Daarom hebben we voor jou 5 tips voor een efficiënte winkel samengesteld die je daarbij kunnen helpen.

1. Zet in op customer experience

86% van de kopers in 2020¹ is bereid om meer te betalen voor een betere customer experience, of anders gezegd: de klantervaring. Speel daarop in door onder andere gebruiksvriendelijke betalingsmethodes te voorzien, correcte informatie weer te geven omtrent het stockniveau en vlot te communiceren met je klanten.

2. Maak gebruik van een verkoopbeheersysteem

Ga efficiënt en gepersonaliseerd te werk door elke interactie van de (potentiële) klant met je zaak op te slaan, aan de hand van een verkoopbeheersysteem. Die interacties kunnen gaan van een zoekopdracht op je website tot een effectieve aankoop in je winkel. Zo sla je belangrijke info over iedere specifieke klant op, waar je later persoonlijker op kunt inspelen.

3. Deel je zaak overzichtelijk en strategisch in

Niets is vervelender dan als klant de hele winkel te moeten doorzoeken vooraleer je vindt wat je zoekt. Zorg daarom dat je producten zowel overzichtelijk als strategisch tentoongesteld staan. Categoriseer je artikelen volgens producttypen en deel de winkel duidelijk in aan de hand van bordjes en tekens. Verder kan je ook strategisch te werk gaan om bepaalde producten extra in de kijker te zetten. Meer tips om jouw winkel strategisch in te richten lees je hier.

4. Stap over naar omnichannel retail

Het is geen geheim dat omnichannel een bewezen methode is om je zaak en je verkoop te boosten. Vandaag is het niet meer voldoende om je enkel op één kanaal te richten. Klanten zoeken graag online producten uit, maar komen even graag nog altijd naar de fysieke winkel voor de ervaring (3). Wel is het belangrijk de twee kanalen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen om een optimale customer experience te krijgen. Handig aan een omnichannel is dat je de informatie die je krijgt via het ene kanaal kunt gebruiken voor je andere kanaal. Een voorbeeld hiervan is kijken welke producten het vaakst samen worden gekocht op je webshop, om die dan als ook als bundel te verkopen in je fysieke winkel. Ben je benieuwd of jij als zaak wel baat hebt bij een omnichannelstrategie? Ontdek het in deze blog.

5. Gebruik een multifunctioneel kassasysteem

Een multifunctioneel kassasysteem roept efficiëntie uit. Het zorgt ervoor dat je niet enkel je voorraadinformatie gemakkelijk kan bijhouden, maar ook de plaats en de korting van specifieke artikelen. Op die manier kan je je klanten op een veel snellere en correcte manier informeren.

 

Wil je graag meer te weten komen over zo’n multifunctioneel kassasysteem?