fbpx

3 TIPS OM EEN SUCCES TE MAKEN VAN DE SOLDEN

Online shops verkochten vorig jaar tot 30% meer tijdens de solden, terwijl fysieke winkels hun verkopen ten opzichte van de vorige jaren zagen dalen. De oorzaak hiervan was de hittegolf begin juli die ervoor zorgde dat mensen liever aan de soldengekte ontsnapten. Wij observeren dit jaar opnieuw een dergelijk fenomeen, echter met een andere oorzaak, genaamd de coronacrisis. Consumenten zijn er zich op vandaag nog steeds erg van bewust dat de crisis nog niet voorbij is en vermijden dus maar al te graag de drukte. Als ze dan toch beslissen om langs te komen, zijn ze voorbereid en shoppen ze heel doelgericht. Wij geven je graag 3 tips mee om toch nog een succes te maken van de soldenperiode!

TIP 1: organiseer je en wees voorbereid

  • Organisatie
    Zorg voor voldoende personeel in je winkel én achter je webshop. Zo ligt je winkel er steeds netjes bij en worden je online bestelling op tijd verwerkt en verzonden naar je klanten… want niemand shopt graag tussen een hoopje ongeordende solden.
  • Orde en structuur
    Een overzichtelijke winkelorde zorgt ervoor dat klanten sneller vinden wat ze zoeken en dus meer kopen. Door bijvoorbeeld op je webshop tijdelijk een onderdeel “solden” toe te voegen aan de menu, breng je ook hier een duidelijke structuur en vinden klanten gemakkelijk de koopjes terug, ook vanuit hun veilige thuishaven.
  • Stockbeheer
    Last but not least, is het cruciaal om een goed overzicht over je voorraad te hebben... vooral als je de solden in je fysieke- en webwinkel combineert. Een omnichannel kassasysteem houdt dit voor jou bij, zodat je steeds op tijd je website kan updaten en je winkelrekken kan aanvullen. Bovendien krijg je dan aan het einde van de dag een mooi overzicht van je verkopen en winstmarge.

TIP 2: geef afgewogen kortingen en communiceer duidelijke prijzen

  • Kortingen bepalen
    Hoe bepaal jij welke korting je op elk product plakt? En geef je meteen veel korting of wacht je tot later tijdens de solden? Je bestsellers zullen namelijk gemakkelijk verkopen met een kleine korting, terwijl producten die iets minder in aantrek zijn hogere kortingen nodig hebben. Werk dus in golven, en geef na verloop van tijd meer korting waar nodig. Om een gerichte korting te kunnen bepalen moet je natuurlijk wel over al die gegevens beschikken, en een goed kassasysteem kan jou daarbij helpen. Je haalt er immers rapporten uit zoals verkoophistorieken per artikel, productgroep, etc.
  • Prijzen communiceren
    Het doel van consumenten tijdens de solden is om mooie koopjes te doen. Bespaar hen dus het hoofdrekenwerk en wees transparant over je kortingen met duidelijke prijskaartjes. Vermeld de oorspronkelijke prijs, de korting die ze krijgen én de uiteindelijke prijs die ze zullen betalen voor het product. Voor de verschillende kortingen kan je gebruik maken van stickers in verschillende kleuren en posters met de bijbehorende uitleg.
  • Eenduidigheid
    Probeer ten slotte diezelfde prijscommunicatie ook over te brengen op je webshop door met zichtbare afprijzingen te werken en de kortingen duidelijk weer te geven. Zorg er ook voor dat je prijzen online en in je webshop overeenkomen, zodat de klant zich niet bedrogen voelt wanneer hij na het shoppen nog even een kijkje neemt op je webshop of omgekeerd.

TIP 3: haal meer uit de solden

  • Beloon je trouwe klanten
    Vergeet tijdens de solden ook je trouwe klanten niet. Regel een extraatje en breng hen via mail op de hoogte: verwen ze bij hun soldenaankoop met een mooie herbruikbare tas met je logo, geef hen een speciale extra korting, ... Bovendien kan je dit ook delen op je sociale media om niet-klanten te verleiden en je database uit te breiden!
  • Nieuwe collectie
    De solden draaien niet enkel om het succesvol uitverkopen van je stock. Het is een moment waarop je vele (nieuwe) klanten over de vloer krijgt, dus maak daar ook gebruik van. Zet de nieuwe collectie in de kijker door deze een prominente plaats in je fysieke of online shop te geven, steek een foldertje van de nieuwe collectie bij aankopen, geef een korting mee die ze na de solden kunnen gebruiken op de nieuwe collectie, …
  • Online adverteren
    Consumenten zijn tijdens de solden actief op zoek naar koopjes. Zeker in deze crisistijden, gaan ze vaker doelgericht shoppen. Adverteer dus voldoende zodat ze jouw webshop met interessante aanbiedingen zeker ook tegenkomen!
  • Opvolging winkelmandjes
    De artikelen in het winkelmandje zijn op je webshop de laatste stap voor een klant overgaat tot een conversie. Volg dit dus goed op en maak gebruik van e-mailmarketing om gerichte mails te versturen en je klanten te overtuigen een aankoop te doen.

Laat je niet ontmoedigen door de droeve start van de solden. Met voldoende personeel, motivatie, en het juiste kassasysteem is het opvolgen van deze tips een fluitje van een cent. Maak vandaag nog de tijd om je aanpak bij te sturen en zorg voor een happy ending van deze soldenmaand!

Heb jij nog vragen over de voordelen van een kassasysteem? Aarzel dan niet om Juka.be te contacteren.